Na czym polega wsparcie rekrutera IT w modelu RPO

Rekrutacja w branży IT to duże wyzwanie dla firm. Przedsiębiorstwa technologicznie muszą bowiem z jednej strony mierzyć się z ogromną konkurencją, stale prześcigającą się w atrakcyjności oferowanych stanowisk, z drugiej zaś – dotyka ich coraz bardziej widoczny deficyt wykwalifikowanych specjalistów. Co więcej, najbardziej pożądane talenty bynajmniej nie poszukują aktywnie pracy. Zdecydowana większość pracowników IT to kandydaci pasywni, do których zainteresowana firma musi samodzielnie trafić. W jaki sposób zrobić to skutecznie? W tym celu warto skorzystać z outsourcingu rekrutacji w modelu RPO. Sprawdź, jak to wygląda w praktyce!

Na czym polega outsourcing rekrutacji w modelu RPO?

Outsourcing rekrutacji w modelu RPO być może brzmi dla niektórych dość tajemniczo, jednak ta metoda rekrutacyjna w ostatnim czasie wyraźnie zyskuje na swej popularności. Rozwinięciem skrótu RPO jest angielski termin Recruitment Process Outsourcing, który odnosi się do modelu współpracy z agencją rekrutacyjną polegającym na zleceniu na określony czas firmowych procesów rekrutacyjnych w ręce zewnętrznych specjalistów HR.

Model RPO cieszy się uznaniem wśród przedsiębiorstw z branży IT przede wszystkim z uwagi na jego elastyczność. Firma korzystająca z tego rodzaju wsparcia może bowiem samodzielnie decydować, czy chce zlecić na zewnątrz wszystkie aktualnie otwarte rekrutacje, czy jedynie ich wybraną część, której nie jest w stanie efektywnie zrealizować za pomocą własnych zasobów. Pracując z agencją na zasadach RPO, organizacja otrzymuje również swobodę w zakresie okresu trwania współpracy z zewnętrznymi rekruterami. Każda firma ma bowiem okresy zwiększonego zapotrzebowania na nowych pracowników, jak i momenty, w których nie odnotowuje braków kadrowych, w związku z czym wsparcie dodatkowych specjalistów HR nie jest potrzebne.

Rodzaje rekrutacji w modelu RPO

Można wymienić kilka rodzajów rekrutacji w modelu RPO, które firma może dostosować do swoich aktualnych potrzeb. Wśród nich warto wymienić w szczególności:

  • model end-to-end RPO – zapewnia kompleksową obsługę procesu rekrutacyjnego, a zewnętrzni rekruterzy zajmują się całością zadań związanych z pozyskaniem nowych talentów;
  • RPO selektywne – daje firmie możliwość zlecenia w ręce zewnętrznych specjalistów tylko części aktualnie realizowanych rekrutacji (jest to rozwiązanie dedykowane zwłaszcza firmom, które posiadają wewnątrz swojej organizacji dział HR, ale potrzebują okresowego wsparcia ze strony dodatkowych rekruterów);
  • ROD, czyli ang. recruiter on demand (rekruter na żądanie) – idealne rozwiązanie w sytuacji, gdy firma potrzebuje szybko pozyskać określonych pracowników.

Outsourcing rekrutacji w modelu RPO – sposób rozliczenia z agencją

Outsourcing rekrutacji w modelu RPO okazuje się bardzo korzystnym rozwiązaniem również pod względem finansowym. Współpraca z agencją rekrutacyjną rozliczana jest bowiem zgodnie z uprzednio ustaloną miesięczną stawką, a jej wysokość pozostaje niezmienna niezależnie od liczby aktualnie prowadzonych procesów rekrutacyjnych. Dzięki temu firma dokładnie wie, ile zapłaci i może mieć pewność, że nie zaskoczy jej żadna nadprogramowa faktura w trakcie miesiąca. Przewidywalność i przejrzyste zasady współpracy to jedne z kluczowych zalet rekrutacji w modelu RPO, które z pewnością doceni każde przedsiębiorstwo szukające efektywnych sposobów na sprawną rekrutację.

Dlaczego warto współpracować z agencją rekrutacyjną w modelu RPO?

Jak wspomniano, outsourcing rekrutacji w modelu RPO to opłacalne rozwiązanie w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo posiada palące potrzeby kadrowe, w związku z czym potrzebuje w krótkim czasie uzupełnić swój zespół o konkretnych specjalistów. Wówczas rekruter może zjawić się w firmie klienta nawet następnego dnia, niemal natychmiast rozpoczynając pracę nad otwartymi projektami rekrutacyjnymi. Doświadczeni rekruterzy wyspecjalizowani w branży IT posiadają już bowiem niezbędny know-how i sprawdzone narzędzia rekrutacyjne, dzięki czemu nie potrzebują długiego czasu na wdrożenie ani żadnych dodatkowych szkoleń. Dodatkowo specjaliści tacy mają świetne rozeznanie w aktualnej sytuacji rynkowej, znają konkurencję, obowiązujące stawki i oczekiwania kandydatów, dlatego mogą być dla firmy cennym wsparciem doradczym.